Jak edytować PDF?

Dokumenty w formacie PDF są nieodłącznym elementem działania zarówno w sferze zawodowej, jak i w życiu prywatnym. Bardzo często zachodzi konieczność dokonania drobnych poprawek w istniejącym dokumencie lub dodania do niego treści. Czy wiesz, jak skutecznie i efektywnie edytować pliki PDF? W niniejszym artykule podzielimy się z Tobą niezawodnymi wskazówkami, które pozwolą Ci poprawić umiejętność edycji PDF-ów. Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą pragnącym usprawnić przepływ pracy, studentem potrzebującym lepszych notatek, czy profesjonalistą szukającym sposobów na optymalizację codziennych zadań – nasze porady pozwolą Ci osiągnąć zamierzone cele.

 

Czy da się edytować PDF?

 

Pliki PDF są powszechnie używane do udostępniania dokumentów, ponieważ pozwalają zachować oryginalne formatowanie i zawartość niezależnie od używanego systemu operacyjnego lub oprogramowania. Chociaż pliki PDF są domyślnie statyczne, można je edytować na różne sposoby:

  • edycja tekstu — dodawanie, usuwanie tekstu, modyfikacja formatowania (np. czcionka, rozmiar, kolor) istniejącego tekstu;
  • dodawanie elementów — wstawianie obrazów, tabel, wykresów, znaków wodnych, nagłówków, stopek i numerów stron;
  • dodawanie, usuwanie, porządkowanie stron w pliku PDF;
  • łączenie wielu plików PDF w jeden, a także dzielenie jednego na kilka mniejszych;
  • tworzenie interaktywnych formularzy, które mogą być wypełniane i przesyłane elektronicznie;
  • dodawanie haseł do plików PDF, aby ograniczyć dostęp do nich;
  • dodawanie podpisu elektronicznego w celu weryfikacji autentyczności dokumentu.

 

Pamiętaj, że edycja plików PDF może być złożonym procesem, w zależności od pożądanych zmian. W razie wątpliwości lub problemów z edycją konkretnego pliku PDF, warto skorzystać z pomocy zaawansowanego edytora PDF lub profesjonalisty.

 

Jak edytować pliki PDF?

 

Istnieje kilka sposobów edytowania plików PDF, w zależności od Twoich preferencji, dostępnych narzędzi i poziomu zaawansowania. Do edycji plików PDF można wykorzystać:

  • edytor PDF online — pierwsza z popularnych metod. W sieci znaleźć można wiele narzędzi, które pozwalają na edycję dokumentów w tym formacie bezpośrednio w przeglądarce. Zazwyczaj pozwalają one na podstawowe operacje, takie jak dodawanie tekstu, podkreślenie, usuwanie zawartości. W niektórych przypadkach, jeśli edycja pliku PDF w ten sposób nie jest możliwa lub jest trudna, można przekonwertować plik PDF na inny format (edytowalny), np. DOCX, ODT. Po dokonaniu zmian dokument można ponownie zapisać jako plik PDF. Jest to jednak dość czasochłonne rozwiązanie.
  • dedykowane oprogramowanie — rozwiązaniem bolączek związanych z edytorami online są programy, które pozwalają na pełną edycję plików PDF na komputerze. Takie narzędzia oferują bardziej zaawansowane opcje edycji niż wersje online. Jednym z flagowych rozwiązań jest FineReader PDF. Sprawdź wersję testową i przekonaj się, czy to oprogramowanie jest dla Ciebie. Z najważniejszymi opcjami oprogramowania możesz zapoznać się na kanale na YouTube.

 

Edycja PDF — przydatne wskazówki

 

Edycja plików PDF jest czasem skomplikowana, ale zastosowanie odpowiednich narzędzi i technik może znacznie poprawić wydajność tego procesu. Aby działanie było efektywne, należy wybrać narzędzie, które najlepiej odpowiada potrzebom. Jeśli masz proste edycje do wykonania, edytory PDF online mogą być wystarczające. Jeżeli jednak potrzebujesz zaawansowanych funkcji edycji, rozważ użycie profesjonalnego oprogramowania do edycji PDF.

Zawsze zaleca się zrobienie kopii oryginalnego pliku przed rozpoczęciem edycji. W ten sposób, jeśli coś pójdzie nie tak, oryginalny dokument pozostanie nienaruszony i wciąż będzie można na nim pracować. Przed edycją pliku PDF warto usunąć wszystkie zbędne strony, zdjęcia lub treści. Pomoże to zredukować rozmiar pliku i ułatwi pracę z dokumentem. Podczas działania z plikiem dobrze jest skorzystać z opcji zaznaczania i dodawania komentarzy do niego. Może to być bardzo przydatne do podkreślenia ważnych punktów lub przekazywania uwag, które zostaną wykorzystane później.

Jeśli edytujesz duży dokument PDF, podziel go na strony lub sekcje i pracuj nad nimi oddzielnie. To pozwoli skoncentrować się na jednej części dokumentu naraz, co w wielu przypadkach poprawia efektywność. Jeśli musisz edytować plik PDF, który jest skanem lub zdjęciem, skorzystaj z funkcji OCR (Optical Charakter Recognition), która umożliwia konwersję obrazu tekstu na edytowalny tekst. Ponadto, aby usprawnić pracę warto nauczyć się używać skrótów klawiszowych w programach do edycji PDF, jeśli są dostępne. Nie mniej ważne jest regularne zapisywanie zmian, aby uniknąć utraty postępu w przypadku awarii programu lub komputera.

Zastosowanie tych wskazówek pomoże efektywniej edytować pliki PDF i osiągnąć niebagatelną wydajność. Pamiętaj jednak, aby zachować ostrożność i przestrzegać praw autorskich podczas edycji dokumentów, których nie jesteś autorem.

 

Gdzie przyda się oprogramowanie do edytowania plików PDF?

 

Narzędzia do edytowania PDF są przydatne w wielu firmach, które często pracują z dokumentami elektronicznymi. Oto kilka miejsc i zastosowań, w których są one szczególnie przydatne:

  • w firmach i biurach do aktualizowania, podpisywania oraz dodawania informacji do: umów, raportów, dokumentów kasowych, protokołów zebraniowych, dokumentów i instrukcji dostarczanych w formacie PDF;
  • w instytucjach państwowych do usuwania danych wrażliwych, redagowania treści udostępnianych petentom oraz modyfikowania formularzy,
  • w szkołach, uczelniach i innych instytucjach edukacyjnych do edycji dokumentów, takich jak: programy nauczania, testy, oceny, prace naukowe itp.; edytowanie PDFów ułatwia pracę z tymi dokumentami, zapewniając elastyczność i oszczędzając papier;
  • w firmach księgowych i finansowych — księgowi i firmy finansowe często mają do czynienia z dokumentami finansowymi, deklaracjami podatkowymi, fakturami i innymi plikami, które wymagają modyfikacji lub podpisu; edytowanie PDF-ów pomaga w zachowaniu precyzji i spójności tych dokumentów;
  • w firmach konsultingowych i marketingowych, które często muszą tworzyć i edytować różnego rodzaju raporty, prezentacje, broszury i materiały reklamowe, aby dostosować treści do zmieniających się potrzeb klientów;
  • w kancelariach prawnych, gdzie dokumenty prawne, umowy, wnioski i inne dokumenty wymagają częstych zmian i aktualizacji.

Poza firmami, osoby prywatne także korzystają z narzędzi do edytowania PDF do różnych celów, takich jak tworzenie CV, edytowanie listów motywacyjnych, uzupełnianie formularzy, itp.

 

Jak edytować pliku PDF — krok po kroku w FineReader PDF

 

Niezależnie od tego, czy potrzebujesz wprowadzić drobne poprawki, czy stworzyć bardziej złożony dokument, istnieje sposób na edycję pliku PDF, aby spełnić Twoje wymagania — FineReader PDF, czyli program, który pozwala na łatwe i intuicyjne wprowadzanie zmian w plikach PDF.

  1. Otwórz plik PDF w programie FineReader PDF.
  • Uruchom program ABBYY FineReader PDF.
  • Kliknij okienko „Dokument PDF” w lewym górnym rogu ekranu lub wywołaj w menu Plik funkcję „Otwórz dokument PDF”, lub przeciągnij i upuść plik PDF do okna programu.
  1. Przejdź do trybu edycji.
  • W górnym menu wybierz „Organizuj strony”, aby dodawać, usuwać oraz zmienić kolejność stron bądź „Edytuj zawartość”, aby edytować treść pliku PDF.
  1. Modyfikuj strukturę pliku PDF.
  • Kliknij ikonę strony w panelu po lewej stronie, aby wybrać stronę.
  • Możesz dodawać, usuwać, przesuwać strony za pomocą opcji w panelu lub menu kontekstowego.
  • Aby połączyć pliki PDF, otwórz je w programie FineReader PDF i przeciągnij strony z jednego pliku do drugiego.
  • Aby podzielić plik PDF, kliknij prawym przyciskiem myszy na stronę i wybierz opcję “Utwórz plik PDF z zaznaczonych stron”.
  1. Dodawaj elementy.
  • Dzięki przyciskom na pasku narzędzi możesz dodawać obrazy oraz pola tekstowe.
  • Wybierz żądany typ elementu, np. obraz, tabelę, wykres, tekst nagłówka lub stopki.
  • Kliknij wybrane miejsce dokumentu PDF, aby umieścić element.
  • Możesz dostosować wygląd i właściwości dodanych elementów.
  1. Edytuj tekst.
  • Kliknij dwukrotnie fragment tekstu, aby go edytować.
  • Możesz dodawać, usuwać, sformatować (np. zmieniać czcionkę, rozmiar, kolor) tekst tak jak w edytorze tekstu.
  • Aby edytować tekst w tabeli, kliknij komórkę tabeli, a następnie wprowadź zmiany.
  1. Zapisz zmiany.
  • Kliknij przycisk “Zapisz” na pasku narzędzi lub wybierz opcję “Zapisz jako” z menu “Plik”.
  • Możesz zapisać plik PDF jako nowy plik lub nadpisać istniejący plik.

Zobacz inne artykuły:

Dane wrażliwe — czym są i kto i kiedy można je przetwarzać?

Gdy dane osobowe stają się nową walutą, szczególnie istotne staje się zagadnienie ochrony informacji...

Szyfrowanie danych osobowych — na czym polega i jak zaszyfrować plik?

Ochrona danych osobowych stała się nieodzownym elementem zabezpieczania wrażliwych informacji, zwłas...

Jak szyfrować pliki i dokumenty?

Aktualnie nasze dane mają ogromną wartość, dlatego są stale narażone na różnego rodzaju zagrożenia. ...

Pseudonimizacja danych osobowych — na czym polega?

W dzisiejszym świecie, gdzie dane osobowe są niezwykle cenne, ochrona prywatności stała się prioryte...